Köpvillkor
Allmänt
Nedanstående allmänna villkor gäller vid köp av produkter från Fönstergiganten AB, org. nr 559369-3939 (”Fönstergiganten AB”). I den mån inget annat stadgas nedan eller annars avtalats mellan Fönstergiganten AB och köparen (”Kunden”) gäller köplagen (1990:931) vid köp mellan Fönstergiganten AB och näringsidkare respektive konsumentköplagen (1990:932) vid köp mellan Fönstergiganten AB och konsument.
Alla priser är inklusive moms om inget annat anges i offert. Eventuell frakt framgår i din offert. Bekräftad order går ej att makulera då varje order tillverkas efter kundens önskemål. Godkänd beställning går inte att göra ändringar på. När du väl skickar in din beställning av måttanpassade varor, kan ändringar ej göras. Vid annullering av ej levererad order kommer Fönstergiganten AB att kräva full ersättning för samtliga kostnader som Fönstergiganten AB har haft i samband med ordern. Var därför noggrann med att kontrollera att allt stämmer i din beställning innan du godkänner. Annullering av order för företag: Annullering av order ej möjlig. Fönstergiganten AB äger alla produkter tills dess att hela fakturan är betald.
Köpvillkor
När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Fönstergiganten AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vi gör alltid en kreditupplysning på våra kunder. Vid ej godkänd kreditupplysning gäller förskottsbetalning. Vi reserverar oss mot fel i prislistan. Rätt till ändringar förbehålles om det är uppenbart felaktigt pris som är angett på orderbekräftelsen. Försäljning till minderåriga (under 18 år) godkännes ej utan målsmans godkännande.
Betalningsvillkor
Faktura
Betalning mot faktura
Vi erbjuder betalning mot faktura i samarbete med Payson.
Betalningsvillkor är 14 dagar och det tillkommer en avgift om [ange eventuell merkostnad] kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala fakturan inom 30 dagar. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Läs mer om villkoren här.
Information om ångerrätt
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning mot Faktura kommer fakturan att pantsättas till Svea Bank AB, 556158-7634.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Banks/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Återbetalning
I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på kontokort/bankkonto som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Tvist
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Fönstergiganten AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Du som konsument kan alltid vända dig till ODR som tvistlösningsorgan. Du kan läsa mer på EU-kommissionens webbplats.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.